Historia gier
Historia gier
Przez ostatnie trzydzieści lat zainteresowanie grami rozrosło się nie do poznania. Myśląc o grach pierwsze co przychodzi na myśl to najnowocześniejszej jakości dzieła, jakie zawdzięczamy takim koncernom jak PlayStation i Xbox. Tymczasem gry są jedną z najstarszych ludzkich tradycji a niektóre z nich, mają kilka tysięcy lat i są nadal w powszechnym użyciu, i to o ich historii porozmawiamy sobie w dzisiejszym wpisie. Historia gier
Od czego się zaczęło?
Tak jak wcześniej wspomniałam niektóre z gier sięgają swoimi korzeniami setki tysięcy lat. Mimo tej wieloletniej tradycji to nie one były, rewolucją. Wielkie BOOOM na gry zapoczątkował jeden niepozorny pomysł Dave’a Arnesona. Było, to w 1973 roku kiedy to mała firma z Wisconsin o nazwie Tactical Studies Rules, prowadzona przez Gary’ego Gygaxa i Donalda Kaye, opublikowała małą grę napisaną wspólnie przez Gygaxa i jego kolegę Dave’a Arnesona. Nikomu nie umniejszając zasług to Dave Arneson miał największy wpływ na rewolucję przemysłu gier. Arneson uważał, że gry mają sztywne zasady co czyni je nudnymi i przewidywalnymi.
Dungeons and Dragons
Arneson zaprojektował grę, która pozwoliła graczom wcielić się w fantastycznych wojowników i czarodziejów. Jego niekonwencjonalny pomysł wyróżniał się tym, że gra toczyła się głównie w wyobraźni, więc można było, robić absolutnie wszystko, co się tylko chciało. Arneson za wszelką cenę chciał wyzbyć, się w swoim projekcie tych sztywnych zasad tak typowych dla tamtejszych gier. Dlatego w jego wersji nie trzeba ograniczać się do określonej planszy. Zamiast tego odgrywa się rolę bohatera zaprojektowanego zgodnie z własnymi upodobaniami — potężni wojownicy, czarodzieje, piękna elfia księżniczka i przebiegli złodzieje czego dusza zapragnie. Wraz z innymi bohaterami kontrolowanymi przez innych graczy przemierza się wyimaginowany świat, mierząc się z przeciwnikami i łamigłówkami opisanymi przez kontrolera gry. Twój bohater może rozwijać się pod względem osobowości i umiejętności przechodząc z levelu na level.
Oczywiście gra ta miała swoje zasady, ale Arneson zminimalizował je do minimum, chcąc dać graczom jak największą swobodę działania. Aby, zapewnić uczciwość, spójność, i podtrzymywać emocje graczy dodano sytuacje konfliktowe, takie jak walka i używanie umiejętności bochatera. Żeby, dodać dreszczyk emocji rozstrzygano to losowo za pomocą kilku różnych kości. Czasami to ty zadawałeś cios swoim wrogą a innym razem to oni mogli cię zranić. Jeśli miałeś pecha, twój bohater mógł zginąć a ty musiałbyś, zaczynać wszystko od nowa. W miarę jak bohater stawał się bardziej doświadczony, częściej odnosił sukcesy, stając się bogatym i potężnym. Efekt przypominał jednoczesne pisanie i czytanie książki, w której kontroler zapewniał fabułę i scenografię, a pozostali gracze zapewniali narrację i dialogi. Ta przełomowa gra o nazwie Dungeons and Dragons do tej pory jest uznawana za największe dzieło i obowiązkową pozycję dla każdego geeka i nerda.
Gatunki gier fantasy
Świat gier ma tak bogatą historię, że niemożliwym jest opisanie wszystkiego w jednym wpisie. Dlatego podzielimy sobie to na kilka tematów:
- Fenomen odgrywania ról
- RPG, Gry planszowe, książki z grami i LARP
- Gry wojenne
- Wpływ komputerów na gry fantasy
- Gry karciane
W kolejnych artykułach omówimy sobie wszystkie te kategorie z osobna więc zapraszam do śledzenia Middle-Earth Geek na facebook 🙂
Brakuje ci czegoś w tym artykule? Jest jakaś informacja, którą pominęłam? Jest jakiś wątek, o którym chciałbyś przeczytać? Koniecznie napisz to w komentarzu i przyczyń się do rozwoju strony i ulepszania artykułów! Każdy komentarz zostanie wzięty pod uwagę a artykuł zostanie zaktualizowany i wzbogacony o interesujące cię informacje!